Вдосконалення судової системи належить до пріоритетних завдань в становленні демократії в українському суспільстві.
Лише покращуючи розуміння реальної ситуації в судах, стану відносин судової системи та суспільства, можна досягти суттєвого покращення ефективності судочинства, зміцнення довіри до судової гілки влади в українському суспільстві.
Власне цим пояснюється необхідність використання в адмініструванні судової діяльності методів оцінювання якості роботи суду.
Рада суддів України 2 квітня 2015 року рішенням №28 затвердила рамкову систему оцінювання роботи суду «Система оцінювання роботи суду: стандарти ,критерії, показники та методи»,а також Додаток 1,в п.6 якого рекомендувала проводити раз на три роки опитування громадян відвідувачів суду в тому числі і за методикою карток громадянського звітування.
Так, в жовтні-грудні 2015 року в рамках проекту USAD «Справедливе правосуддя» було проведено опитування громадян щодо їх задоволеності якістю функціонування і Кам»янець-Подльського міськрайонного суду Хмельницької області.
На основі результатів дослідження підготовлено цей аналітичний звіт.
Звіт містить результати дослідження громадського сприйняття роботи Кам»янець-Подільського міськрайонного суду,Хмельницької області.
В даному дослідженні при оцінюванні рівня якості роботи суду застосовувався комплексний комплексний підхід,суть якого полягала в розкладанні поняття «якість» на шість основних вимірів: доступність суду; зручність та комфортність перебування у суді; повнота та ясність інформації; дотримання термінів судового розгляду ; якість роботи працівників апарату суду ;якість роботи суддів.
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області знаходиться за адресою: м.Кам'янець-Подільський, вул. Шевченка, 29 (головний корпус) та за адресою вул. Драй Хмари, 7 (другий корпус). Площа суду складає: за адресою вул. Шевченка, 29 (головний корпус) - 345,5 м², містить 1 зал судових засідань для розгляду кримінальних справ; за адресою вул. Драй Хмари, 7 (другий корпус) - 363,5 м², містить 2 зали судових засідань для розгляду кримінальних справ розгляду цивільних справ. За штатним розписом суду працює 16 суддів та 68 працівників апарату суду. Загальна кількість справ за 2015 рік становить - 6318 справ, з яких: кримінальні провадження - 431, цивільні справи - 3849, справи про адміністративні правопорушення - 1767, адміністративні справи - 271.
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області має свою сторінку на офіційному веб-порталі «Судова влада України»:
http://kpm.km.court.gov.ua/.
Соціально-демографічні та процесуальні характеристики учасників судового розгляду.
Вік. Найбільший відсоток опитаних респондентів становлять особи віком 26-39 років (39,2%), тоді як громадян вікової категорії 40-59 років опитано 35,1%, 18-25 років - 15,5%, 60 років і старші - 10,2%.
Стать. Серед 97 респондентів було опитано 44,3% жінок та 55,7% чоловіків.
Освіта. Більшість респондентів, а саме 49,5%, зазначили, що мають повну вищу освіту, з середньою та неповною середньою освітою - 34,0%, з базовою вищою освітою - 16,5%. Із загального числа респондентів з вищою освітою 50,0% мають вищу юридичну освіту.
Місце проживання. У населеному пункті, де знаходиться суд, тобто у м. Кам'янець- Подільський, проживають 75,3% опитаних, тоді як 24,7% респондентів приїхали до суду з інших населених пунктів.
Майновий статус. Більшість відвідувачів суду (61,9%) підкреслили, що мають середні статки, 14,4% опитаних відзначили, що їхні статки є нижчими, аніж середні, тоді як 12,4% опитаних вважають себе бідними, 1,0% - заможними громадянами. Відмовилися відповідати на це запитання - 10,3% осіб.
Наявність попереднього судового досвіду. Для більшості відвідувачів суду участь у судовому процесі відбувалася не вперше. Так, кількість учасників 2-5 процесів становить 32,0%, 6 процесів і більше - 34,0%. Водночас 34,0% опитаних відзначили, що вперше беруть участь у судовому процесі.
Процесуальний статус. Більшість респондентів, а саме 75,3% осіб, представляли у суді особисто себе, тоді як 16,5% опитаних відзначили, шо представляють у суді іншу особу, усього 8,2% опитаних були слухачами.
Вид судового процесу. Переважна бітьшість відвіл\-вачів, а саме 62,9% респондентів, взяли участь у розгляді цивільної справи, 29,9% - були \-часниками кримінального процесу, адміністративного процесу - 5,2%, справи про адміністративні правопорушення - 2,1%.
Стадія розгляду справи. Зауважимо, шо 103% опитаних відвідувачів вказали, ш;о розгляд справи вже завершено, у 59,8% респондентів справа знаходилась у процесі розгляду, а у 29,9% опитаних розгляд справи піе не розпочато.
Обізнаність з роботою судів та суддів в цілому
Більшість респондентів (41,5%) зазначили, шо цілком обізнані з роботою судів та суддів в цілому, 37,2% - загалом обізнані, 14,8% - майже не обізнані, зовсім не обізнані - 6,5%.
УЗАГАЛЬНЮЮЧІ ОЦІНКИ ЯКОСТІ РОБОТИ СУДУ
Загальна оцінка якості роботи суду
Більшість відвідувачів оцінюють роботу суду на «відмінно» - 36,1%, водночас 29,9% респондентів схильні до оцінки «скоріш відмінно», оцінку «більш-менш» обрали - 19,6% опитаних, а до оцінки «негативно» схильні 3,1% відвідувачів, а 11,3% відмовилися надавати відповідь на це запитання.
Загальна оцінка якості роботи суду складає 4,1 бали.
Аналіз вражень громадян від візиту до суду за 2010-2015 роки
58,7% відвідали Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області протягом 2010-2015 років. На думку 45,6% опитаних, якість роботи суду залишилася без змін, тоді як 29,8% осіб зазначили, що робота суду покращилася (несуттєво), 14,0% відвідувачів вказали на значне покращення якості роботи суду за ці роки. Кількість респондентів, які зазначили, що робота суду погіршилася, становить 1,7%. Для 8,9% опитаних було важко визначитися з відповіддю.
ОЦІНКА ЯКОСТІ РОБОТИ СУДУ ЗА ОКРЕМИМИ ВИМІРАМИ
(середнє значення за 5-бальною шкаюю)
Середні оцінки роботи суду за вимірами (складовими) якості представлено втаблиці11.1.
Таблиця 11.1. Оцінки якості роботи Кам'янець-Подільського міськрайонного суду
Хмельницької області
Виміри якості
|
Кам'янець- Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
|
Найвищі оцінки по Хмельницькій області
|
Доступність суду
|
3,97
|
4,49
|
Зпучність та комфортність
|
3,90
|
4,79
|
Повнота та ясність інформації
|
4,66
|
4,90
|
Сприйняття роботи працівників апарату
|
4,65
|
4,91
|
Дотримання термінів судового розгляду
|
4,40
|
4,90
|
Сприйняття роботи суддів
|
4,65
|
4,90
|
Таким чином, в Кам'янець-Подільському міськрайонному суді Хмельницької області найкраще забезпечується повнота та ясність інформації.
Зручність розташування інформаційних стендів задовольняє 87,7% респондентів.
Переважну більшість громадян (82,5%) влаштовує наявна в суді інформація щодо розміщення кабінетів, залів судових засідань, інших приміщень. Понад 75,8% респондентів повною мірою задоволені інформацією щодо правил допуску в суд та перебування в ньому, справ, призначених до розгляду, зразків документів, інформацією щодо порядку сплати судових зборів, розмірів платежів та реквізитів.
Незважаючи на прогрес комп'ютерних технологій, тільки 38,1% респондентів користувались веб-сторінкою суду в Інтернеті, із загального числа яких 91,9% знайшли необхідну інформацію.
Загальна оцінка повноти та ясності інформації у суді складає - 4,66 бали.
Найгірше в суді забезпечується зручність та комфортність.
На питання про достатність зручних місць для очікування, оформлення документів та підготовки до засідання 62,5% респодентів відповіли позитивно, а 37,5% осіб вказали на недостатність та незручність таких місць.
15,5% осіб підкреслили факт недоступності до побутових приміщень (туалетів) в суді.
Варто зазначити, що 79,4% респондентів позитивно оцінили чистоту та прибраність приміщень суд; 72,2% всіх опитаних задоволені освітленням у приміщеннях.
Загальна оцінка зручності та комфортності перебування у суді складає - 3,90 бали.
Водночас, рівень забезпечення інших вимірів якості можна охарактеризувати наступним чином:
Доступність суду
89,6% респондентів без перешкод знайшли будівлю суду, труднощі виникли тільки у 10,4% опитаних. Відвідувачі суду (48,4%) зазначили, що до будівлі суду зручно діставатися громадським транспортом, 9,3% респондентів не могли відповісти на це питання, тому що користуються власним транспортом. З числа водіїв - 55,9% підтверджують факт зручності паркування автомобілів біля будівлі суду, а 44,1% вказують на недостатність паркувальних місць.
Позитивним моментом є те, що 99,0% опитаних не зазнавали перешкод в доступі до приміщення суду через охорону.
Що стосується доступу до правосуддя для людей з обмеженими можливостями, то 26,8% респондентів вважають, що ця категорія осіб може безперешкодно потрапити до будівлі суду, водночас 46,4% осіб схильні до думки, що в таких людей зовсім немає можливості користуватися послугами суду. 20,6% з усіх опитаних вважають, що будівля суду більш-менш доступна для людей з обмеженими можливостями, а 6,2% респондентів відмовилися або не мали можливості надати оцінку.
Серед відвідувачів, яким доводилося телефонувати до суду, 95,4% респондентів додзвонювалися і отримували відповідну інформацію, проте 4,6% осіб отримали неповну інформацію або не отримали взагалі.
Більшу половину (86,6%) опитаних респондентів влаштовує графік роботи цього суду, що дозволяє вчасно та безперешкодно вирішувати справи у суді, а 2,0% - не влаштовує. 11,4% відвідувачів відмовилися надавати відповідь на це запитання.
Тільки 2,3% відвідувачів можуть точно дозволити собі витрати на юридичні послуги адвоката або юриста, 64,8% опитаних вважають, що могли б дозволити собі витрати на правову допомогу, тоді як 32,9% чітко відповіли, що такі послуги для них є взагалі недоступними.
Загальна оцінка доступності до суду складає - 3,97 бали.
Переважна більшість респондентів (97,8%) вказали, що працівники суду працювали старанно та не допускали помилок, які призводили б до перероблення документів та порушення строків. Натомість, 2,2% опитаних зауважили про несумлінність у роботі та безвідповідальне ставлення до справи працівників апарату суду.
85,9% респондентів вказали, що працівники суду при спілкуванні з ними виявили доброзичливість, повагу, однакове ставлення до всіх, незалежно від соціального статусу, бажання допомогти та професіоналізм, проте близько 14,1% осіб відзначили, що працівники апарату суду не виявили таких рис.
Варто зауважити, що 54,5% респондентів стверджують про вчасність (відповідно до графіку) початку засідання по справі. При призначенні дня та часу засідання суд не враховував побажання 20,5% осіб.
Більшість відвідувачів (92,2%) відзначають, що вчасно отримували повістки та повідомлення про розгляд справи, тоді як 7,8% опитаних заявляють про систематичну відсутність таких повідомлень.
70,7% респондентів визнають цілковиту обгрунтованість затримок/перенесень розгляду справи, 5,8% відвідувачів вважають скоріш обґрунтованими такі затримки, а для 3,0% - такі дії суду більш-менш обґрунтовані, а 2,8% вважають цілком необгрунтованими. 17,7% опитаних важко було відповісти на запитання.
Сприйняття роботи судді та судові рішення
На думку 79,5% усіх опитаних, для судді було характерним виявлення неупередженості та незалежності, 10,3% - стверджують протилежне. 10,2% відвідувачів відмовилися надавати відповідь на це запитання. Також 82,5% відвідувачів визнають, що суддя проявляв по відношенню до них коректність, доброзичливість та ввічливість.
84,0% опитаних осіб підтверджують належність підготовки судді до справи та знання обставин справи.
Можливість обґрунтовувати свою позицію було надано 86,9% відвідувачів суду.
86,9% відвідувачів стверджують, що суддя у справі дотримувався процедури розгляду.
Відсоток осіб, на користь яких було прийнято рішення у справі, становить 79,6% від усіх, справа яких була завершена. Сумлінність роботи суду підтверджується тим, що 69,9% усіх відвідувачів отримали повний текст рішення по справі в установленні строки, який був обґрунтований та викладений легкою, доступною для розуміння мовою.
Загальна оцінка сприйняття роботи судді та судові рішення складає - 4,65 бали.
Критичний аналіз результатів опитування та їх обговорення з суддями та працівниками апарату суду дозволив розробити такі рекомендації:
Вирішити питання про подальше фінансування будівництва приміщення суду з метою забезпечення належних умов здійснення правосуддя;
Розглянути питання про збільшення кількості зручних місць для очікування, оформлення документів (наприклад, забезпечити відвідувачів стільцями та столами для оформлення документів тощо);
З метою надання особам з обмеженими можливостями доступу до суду вирішити питання про облаштування будівлі суду пандусом, встановити кнопку виклику при вході до будівлі суду.